XBR Summer Series - 2.den Hawkesbury

Pokračování seriálu na sebe nenechalo dlouho čekat a druhý den v neděli se jelo na trati v Hawkesbury. Jedna z prvních informací co jsem se ten den dozvěděl byla, že na včerejším závodě se teploty nakonec vyšplahly na 42°C! 6e bylo děsný vedro jsem věděl,. ale číselný vyjádření bylo drsný. Nicméně tentokrát vysoké teploty nezačaly až od odpoledne a pařák byl už od rána cca 8h, kdy jsem dorazil na dráhu. Většina drah je zde budovaná jako součást velkých sportovních areálu s hřišti na cricket, fotbal (zde je tím míněné rugby) a jiné. Výhodou je, že nedaleko dráhy je sociální zázemí, převážně zděný barák s WC a šatnami.

Trať v Hawkesbury je zajímavá z hned z několika důvodů. Zaprvé je to domácí trať Bretta Barnesa. Nejprve kdo je Brett Barnes... Je to bývalý elitní jezdec, který se v současnosti mimo jiné věnuje navrhování BMX a 4X tratí v Austrálii, něco jako Phil Saxena, jenž ńavrhuje tratě pro světový pohár ve 4X. Jeho dílo jste mohli zhlůédnout na fotce z Red Bull Under My Wing - návrh rythm sekce. Brett používá svou domácí trať pro testování svých nápadů, tudíž jí neustále upravuje a přestavuje. V podstatě se každé cca 2-3 měsíce změní. Dominantou trati je vysoký startovní pahorek, skoro jako na supercrossu, akorát že není na dvakrát zalomený. Rychlost z něho je dost slušná a na první rovince se nachází velká lavice, kterou ale v té rychlosti přeletíte jak nic, následovaná poměrně masivním vyskakovákem (opět díky rychlosti není problém skočit). Bohužel poté přichází první zatáčka, která ale plně neodpovídá rychlosti získané na první rovince. Trpí klasickým neduhem - na začátku vysoká a postupně se snižuje, takže v místě kde se jezdec opírá (lehce za středem zatáčky) už je poměrně nízká, zejména pokud tam nejste samy ;-) Následuje druhá rovinka, která je dělaná jako rythm sekce a jako většina není nejlehčí na plynulé projetí. Zajímavá je taky skutečnóst, že zde postupně asi upouští od profi sekcí a nahrazují je práve rythm sekcemi - trať v Liverpoolu měla taky před přestavbou masivní profi sekci. Druhá zatáčka je utažená a stejně jako první i hezky klouzavá, o čemž jsem se bohužel přesvědčil na vlastní kůži (doslovně). Následující třetí rovinka je opět rythm sekce, avšak nikterak složitá, pouze jednoduché boule. Do cíle pak vede kombinace dvojákoů a vyskakováků.

Bezdrátové snímače měli tentokrát již plně fungovat. Předchozí den byl problém v tom, že vůbec nefungovalo snímání na cílové pásce. Avšak ani tentokrát technologie nezazářila :-( Po opětovném dlouhém čekání co a jak se jelo v manuální režimu, neboť přenos fungoval, ale nebylo možné dekódovat záznam tj. nešlo rozpoznat, kdo že to projel cíle, pouze že někdo projel. V průběhu závodu pak panovala neshoda mezi některýma profi jezdcema a pořadateli, zda zatáčky kropit či ne. Jak jsem již zmínil, pěkně to vnich klouzalo. Celý problém byl v tom, že na nich měli posyp, který na tvrdé hlíně ustřeloval. Dle mého názoru měli pravdu pořadatelé, neboť po pokropení se stav mírně zlepšil. Nicméně kvůli neshodám jednou pokropené byly, jednou ne...

Po úvodním zdržení závody probíhaly celkem svižně, občas jen narušené několik pády. Nevím jaký systém nasazování do drah tu vedou, ale já neustále jezdím z venku ;-) V první jízdě jsem vychytal 6, či 7 dráhu. Po dobrém startu jsem si to mašíroval dovnitř, bohužel první rovinka je hodně rychlá a relativně krátká, takže do první zatáčky jsme najížděli 3 jezdci vedle sebe, bohužel já byl navrchu... Vytáhli mě hodně nahoru a podemně se nacpali další lidi, v průběhu druhé rovinky jsem byl sevřený a nebylo moc místa kam se pohnout, neustále jsem si o někoho škrtal kolem, či loktem. Vysokou vyrovnanost jsem již zmínil a díky ní se tu opravdu jezdí dost natěsno. V druhé zatáčce jsem chtěl neutěšené cca 4-5 místo vylepšit a najel si víc nahoru a chtěl to zlomit dolů a přdejet tak 2 jezdce co bojovali navnitřku zatáčky. Plán dobrý, ale v momentě, kdy jsem to sklopil dolů mi rázem zmizelo přední kolo a už jsem si to šinul po boku dolů. Místní štěrk zafungoval jako dobrý šmirgl papír, výsledek 8. místo. V druhé jízdě jsme zase jel z venku, ale měl jsem ještě o něco lepší start a tak jsem do první zatáčky najel jako první/druhý a tentokrát i ze zatáčky vyjel na 2. místě. Na následující rovince jsem byl rychlejší a dostal se ke konci těsně před prvního jezdce a rychle to zavřel, aby mě v zatáčce nemohl podjet. Bohužel on si nechtěl přibrzdit a vzal to zkratkou cca o 1m přes čáry skrz vnitřek zatáčky a v půli zatáčky to do mě zaspoda narval "Na Štěpána". Po výměně pár loktů jsem mu dal finálního lokta a borec se poroučel k zemi. Na památku mam po něm ještě týden po závodech krásnou modřinu ve tvaru konce řidítek na tricepsu :-D

Ke konci druhých jízd se ale stalo něco, co mě šokovalo. Jeden jezdec měl těžký pád na druhé rovince. Během chvilky u něj byli ošetřovatelé, až potud standartní proces. Následně ošetřovatelé došli k závěru, že to s jezdcem nevypadá úplně nejlíp a bude nutný převoz do nemocnice. Nebudu napínat, celé mé překvapení a úžas byl v tom, že na místě neměli žádnou sanitku! Na příjezd sanitky se čekalo aso 1-1,5h nevim přesně, bylo to sakra hodně dlouhá doba. Mezitím tam celopu dobu ten jezdec ležel na zemi, dali nad něj aspoň stan, aby mu nebylo takové vedro (teploty opět okolo 40°C). Když jsem se ptal, jak je možné, že nemají sanitku na tak velkých závodech, tak mi bylo řečeno, že to není povinné!!! Jediné co musí mít jsou nějaký ošetřovatele (tj. ani ne doktoři). Jezdec co spadnul naštěstí neměl zranění, které by ho přímo ohoržovalo na životu (ikdyž teda zklomená žebra, silnej otřes mozku a nějaké další věci nejsou prkotiny), ale radši si nechci představit, co by se dělo kdyby něco opravdu vážného nastalo... PO tomhle mega zdržení se vedení závodu rozhodlo, že se už třetí jízdy nepojedou a rovnou se půjde na semi finále a finále (tou dobou byla teprve 13h, což mi přišlo stále jako dobrý čas). Pro mě osobně to znamenalo problém, neboť po pádu v prní jízdě jsem měl 8. místo a ani 1. místo v druhé jízdě bohužel na postup do semifinále nestačilo.

Ze závodu jsem odjížděl se smíšenými pocity. Absence sanitky na takovém to závodě mě ohromila v nepříjemném slova smyslu. Když si vezmu, že u nás je sanitka nutná i na tom nejmenším lokální závodu a tady mají v obecně milióny zákonů a nařízenéí ohledně bezpečnosti a pak člověk vidím, že nemají ani základní věc jako sanitku...

Největší zisk ze závodu tak podle měl prodavač ledové tříště, který si za ten den asi přišel na větší balík, než všichni profi jezdci dohromady ;-) Jen na závěr důkazem o vysoké konkurenci v elitni kategorii může být to, že i taková hvězda jako Luke Madill se nedostal do finále.

Video:
Finale Men 14+
Finale Elte Women
Finale Boys 15
Finale Boys 12
Finale Boys 11
Finale Cruiser 40+
Semi finale Elite Men 2
Semi finale Elite Men 1
Semi finale Men 14+ 1
Semi finale Men 14+ 2
Team Challenge 2
Team Challenge 1

Fotogalerie:
XBR Hawkesbury